Jak zacząć?
Wystarczy rower do jazdy w terenie oraz kask na głowie. Jednak do pełni szczęścia może przydać się mapnik, który umieszczany jest na kierownicy oraz kompas w razie zgubienia kierunku północnego. 🙂

Czy to wszystko?
I tak i nie. Zawodnicy często posiadają tzw. skipas – zaletą jego działania jest możliwość umocowania chipa lub karty startowej do zapinki przyczepionej do żyłki o długości ok. 70 cm. Po każdorazowym puszczeniu zapinki żyłka jest samoczynnie wciągana do urządzenia, co chroni ją przed zaplątaniem.

W dużym skrócie jest to wszystko w co można się zaopatrzyć.

Obsługa SPORTident (SI) (elektroniczny system potwierdzania punktów kontrolnych)
Dla osób, które nigdy nie miały styczności z tym systemem, postanowiłem napisać małą ściągę, instrukcję obsługi. Jest to naprawdę bardzo prosty system potwierdzania obecności na punkcie kontrolnym. System w zasadzie składa się z dwóch elementów, stacji SPORTident umieszczanej na punkcie kontrolnym, oraz specjalnym chipe SPORTident inaczej karcie startowej.

Ale zacznijmy od początku co to jest punkt kontrolny i jak wygląda?

Punkt Kontrolny (PK) na mapie zaznaczony jest kółkiem, a punkt powinien znajdować się w jego środku. Przy RJnO na mapie obok numeru punktu jest jego numer kodowy np. (1-48).
W terenie punktem kontrolnym jest stojak wyposażony w lampion w postaci graniastosłupa o podstawie trójkąta 30x30cm w kolorze biało/pomarańczowym oraz stację SPORTident. Stojak ma tabliczkę z numerem kodowym, stacja SPORTident również ma naklejony numer kodowy, który jest zgodny z numerem na stojaku. Stojak posiada również perforator, używa się go wtedy, kiedy nie zadziała stacja SPORTident. Obecność na punkcie zawodnik potwierdza za pomocą specjalnego chipa SPORTident.

Chip SPORTident (karta startowa)
Jest to urządzenie, które otrzymuje każdy zawodnik przed startem od organizatora, lub jeżeli posiada własny podaje jego unikalny numer podczas zgłaszania się na zawody. Na tym chipie zapisywane są informacje typu czas i numer kodowy stacji którą się podbiło. Chip jest wielkości małego palce, umieszcza się go na palcu, lub jeśli starujemy w zawodach RJnO mocuje się go na stałe do roweru. Najlepiej użyć do tego celu skipassa. Na mecie zawodnik praktycznie zaraz ma wydruk swojego wyniku wraz z międzyczasami.

Stacja SPORTident
Każdy punkt kontrolny posiada swoją stację SPORTident, która ma taki sam numer kodowy jak na stojaku. Stacja służy do wymiany informacji między chipem a stacją. Stacja SI zapisuje informacje o czasie i numerze kodowym na chipie oraz dodatkowo we własnej pamięci rejestruje numer chipa i czas kiedy został podbity punkt.

Potwierdzanie PK
Potwierdzenie punktu polega na włożeniu chipa SI do otworu w stacji SI. Zapis trwa ułamki sekund, a potwierdzenie zapisu objawia się sygnałem dźwiękowym oraz świetlnym (mrugająca czerwona dioda) stacji SPORident.

Stacja SPORTident
Każdy punkt kontrolny posiada swoją stację SPORTident, która ma taki sam numer kodowy jak na stojaku. Stacja służy do wymiany informacji między chipem a stacją. Stacja SI zapisuje informacje o czasie i numerze kodowym na chipie oraz dodatkowo we własnej pamięci rejestruje numer chipa i czas kiedy został podbity punkt.

Potwierdzanie PK
Potwierdzenie punktu polega na włożeniu chipa SI do otworu w stacji SI. Zapis trwa ułamki sekund, a potwierdzenie zapisu objawia się sygnałem dźwiękowym oraz świetlnym (mrugająca czerwona dioda) stacji SPORident.

Przed startem
Przed samym startem należy wyczyścić chip za pomocą specjalnej stacji „CLEAR” umieszczonej w 1 boksie lub przed nim. Należy usunąć z chipa ostatnie wyniki. Jeśli zapomnisz tego zrobić możesz zostać zdyskwalifikowany, ponieważ będziesz miał błędy związane z niewłaściwą kolejnością. Ale nie martw się zazwyczaj sędzia sprawdza czy wyczyściłeś chip. Robi to za pomocą drugiej stacji „CHECK” gdzie sprawdza się czy chip został wyczyszczony oraz pozwala to określić czy zawodnik nie wybiegł za wcześniej, nie w swojej minucie. Po tych czynnościach jesteśmy gotowi aby rozpocząć rywalizację, czyli czekamy na swoją minutę i dajemy z siebie wszystko.

Pokonywanie trasy
Trasę należy pokonać w wyznaczonej kolejności, podbijając kolejno swoje punktu, jeżeli przez pomyłkę podbiłeś nie swój punkt nie martw się wystarczy, że podbijesz prawidłowy i dalej będziesz podbijał je w kolejności. Na chipie zostanie to zarejestrowanie jednak podczas sprawdzania przez komputer będzie to pominięte. Jeśli natomiast pomylisz kolejność, należy wrócić do ostatniego prawidłowo podbitego punku i dalej w kolejności podbijać punkty.

Meta
Podczas dobiegu na metę, należy podbić ostatnią stację „FINISH”, to ona kończy liczenie czasu zmagania się z trasą. Jeśli tego nie zrobisz nie zostaniesz sklasyfikowany!!!

Po finiszu
Po finiszu bezzwłocznie należy udać się do centrum zawodów, gdzie zostaną odczytane dane z Twojego chipa, a Ty dostaniesz wydruk ze swojego przebiegu wraz z międzyczasami. W tym miejscu również należy oddać chip organizatorowi jeśli się go od niego wypożyczało. Nawet jeśli nie ukończyłeś trasy lub zostałeś zdyskwalifikowany należy udać się do centrum zawodów w celu odczytu chipa SI. Organizator musi wiedzieć, że wróciłeś z trasy w przeciwnym razie będzie Cię szukał!